کد مطلب:193172 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:35

اولوا النهی در فرمایش خدا: «مسلما در اینها نشانه های روشنی...» کیانند؟
ابن محبوب از ابن رئاب از عمار روایت می كند كه گوید: به امام صادق - علیه السلام - عرض كردم: معنی و تفسیر این فرمایش خدای عزوجل: (ان فی ذلك لآیات لأولی النهی) [1] «مسلما در اینها نشانه های روشنی برای خردمندان (أولی النهی) است» چیست؟

حضرت فرمود: به خدا ما اولی النهی هستیم.

عرض كردم: فدایت شوم؛ اصلا معنی أولی النهی چیست؟

حضرت فرمود: آنچه خداوند به پیغمبرش خبر داد در ارتباط با آنچه پس از او واقع می شود از قبیل: ادعای ابوفلان خلافت را و قیام به آن، و آن دیگری كه بعد از او آمد، و سومی كه پس از آن دو آمد، و پس از آنها بنی امیه.

پس رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - خبر آن را به علی - علیه السلام - داد، و همان طور شد كه خدا به پیامبرش - صلی الله علیه و آله و سلم - و پیامبر خدا به علی - علیه السلام - خبر داده بود.

و همان طوری كه به ما از علی - علیه السلام - رسیده بود درباره ی حكومت بنی امیه و غیر آنها.

این است تفسیر آیه ای كه خداوند آن را در كتاب خود آورده است: «مسلما در اینها نشانه های روشنی برای خردمندان (اولی النهی) است»، و مائیم اولی النهی كه منتهی شد و به ما رسید علم همه ی اینها، و ما برای خدا صبر كردیم.

پس ما خلفاء خدا بر بندگانش هستیم، و ما خزینه داران دین او هستیم، او را نگهداری می كنیم، و از دستبرد بیگانگان پنهان می كنم، و او را از دشمنانمان كتمان می كنیم همان طوری كه رسول خدا امر خود را كتمان می كرد تا وقتی كه خداوند به



[ صفحه 230]



او اجازه داد تا هجرت كند، و با مشركین بجنگد.

و ما طبق برنامه ی پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله و سلم - عمل می كنیم تا وقتی كه خداوند به ما اجازه دهد كه دین او را با شمشیر اظهار كنیم، و مردم را به آن دعوت كنیم، ومخالفان آن را همان طور كه در آغاز این امر پیامبر عمل نمود با شمشیر بزنیم. [2] .


[1] سوره ي طه آيه ي 54.

[2] تفسير القمي: 419، بحارالأنوار: ج 24 ص 118 ح 1.